Kostbare Stilte

De vorige keer hadden we het over stress en de gevolgen daarvan. Vandaag wil ik je kennis laten maken met een van mijn manieren om goed om te kunnen gaan met stress: meditatie. Geen zweverig verhaal, maar mediteren zoals jij dat wilt. Uiteraard is meditatie niet alleen in te zetten bij het verlagen van stress. Meditatie zorgt voor een positief gevoel. Negatieve gedachten en emoties blijven minder lang hangen en je staat algemeen gezien positiever in het leven. Met meditatie leer je je gedachten en gevoelens los te laten. Je probeert nergens aan te denken en nergens iets van te vinden. Je leert op jezelf en je gevoel te vertrouwen. Geef jezelf deze onverdeelde aandacht. De aandacht die je je beste vriend gunt! En die ook jij verdient..

Met mediteren verleg je je focus van je gedachten naar je ademhaling. Probeer aan helemaal niets te denken. Zorg dat je fijn kan zitten of liggen en start met slechts een paar minuten. Ik weet dat sommige mensen het proberen, maar zeggen dat het niet lukt. Een van mijn belangrijkste tips: geduld. Mediteren vergt geduld. Het is niet zo dat het direct lukt of goed gaat. Sterker nog, zelfs met jarenlange ervaring, lukt het mediteren niet altijd. De truc is om hier niet gefrustreerd over te raken. Het afdwalen van je gedachten is heel normaal. Wees daarom geduldig met jezelf. Het is al een goede stap om in de gaten te hebben dat je gedachten zijn afgedwaald en bijvoorbeeld zijn blijven hangen bij het to-do lijstje in je hoofd. Realiseer je dat je gedachten zijn afgedwaald en start opnieuw. Focus op je ademhaling.

Andere tips die ik je graag wil geven zijn;

  • Start met 3-4 minuten en probeer er steeds een minuutje bij te pakken.
  • Maak gebruik van een meditatie app. Hier kun je voor jezelf nagaan wat je fijn vindt, mediteren in stilte of juist met een stem die je begeleid. Rustige muziek of geluiden uit de natuur zijn ook mogelijk.
  • Kies een vast moment om te mediteren. Dit zorgt voor routine en uiteindelijk voor gewoonte. Start bijvoorbeeld na je kop koffie in de morgen of wanneer je je tanden hebt gepoetst in de avond.
  • Overdenk het niet. Iedereen is anders en elk moment van rust is waardevol. Accepteer wat je wel kunt doen. Lukt het niet om 5 minuten stil te zitten? Start dan met 2 of 3 minuten. Is het zitten op zich al lastig? Misschien werkt liggen beter. Dwalen je gedachten om de haverklap af? Geen nood, start weer door op je ademhaling te letten. Je kunt een kookwekkertje gebruiken om te achterhalen hoe lang mediteren voor jou prettig is.

Ik vind het heerlijk om buiten te kunnen mediteren. Zodra het weer het toelaat is het heerlijk om een plek in de tuin of op je balkon te zoeken en bovenop de rust ook te kunnen genieten van een ochtendzonnetje en de frisse lucht!

Ik begon met Kooszorgenloos omdat ik mensen wilde inspireren beter voor zichzelf te gaan zorgen. Preventieve gezondheid voor een zorgeloos leven, dat was het idee.

En hoewel ik daar nog steeds mensen het liefst alles over leer, een gezonde levensstijl, wat is gezonde voeding, hoe hou je balans. Hadden maar weinig mensen daar echt interesse in, naja om voor te betalen dan. Er was geen probleem, het was niet urgent?

Niet urgent…

Hoe vaak zou ik wel niet willen schreeuwen dat we onze eigen gezondheid zelf in de hand hebben (uitzonderingen daar gelaten). Maar duidelijk denken de meesten ‘ het overkomt mij niet’ of misschien ‘ daar heeft de dokter dan wel een pilletje voor’..

Ondertussen reizen de zorgkosten de pan uit en wordt onze zorgpremie elk jaar fors duurder.. Maar aan preventie daar doen we niets aan.

Zo ook nu, ik kreeg een mail van mijn zorgverzekeraar dat vanaf 2023 de vergoeding voor Vitamine D uit het basispakket gaat. Ik kan het nog steeds niet geloven..

Vitamine D waarover we het eindelijk allemaal eens waren dat deze vitamine (of eigenlijk een hormoon) essentieel is voor onze gezondheid. Uit verschillende studies kwam naar voren dat vitamine D een grote rol speelt in de verloop van het COVID virus. Dat zelfs overheden overtuigd raakte van het belang.. Maar niet in Nederland dus 😟

Even wat processen waarbij vitamine D een essentiële rol speelt:

  • Is van belang voor sterken botten en tanden en verhoogt de opname van calcium in bitten en tanden
  • Is belangrijk voor sterke en soepele spieren en een goede balans
  • Bevordert een gezond en evenwichtig afweersysteem
  • Verhoogt de weerstand tegen infecties
  • Ondersteunt de stofwisseling van koolhydraten en vetten Vermindert vetopslag
  • Heeft een gunstig effect op hart en bloedvaten
  • Helpt bij het onderhoud van een gezonde bloeddruk
  • Ondersteunt de barrièrefunctie van de darmwand
  • Is belangrijk voor vruchtbaarheid
  • Is goed voor het zenuwstelsel, de hersenfunctie en de geestelijke veerkracht
  • Is positief voor stemming en welbevinden
  • Ondersteunt de conditie van het oog
  • Helpt bij het behoud van gezonde cellen en weefsels
  • Gaat veroudering tegen

Ga naar de winkel en koop een, kwalitatief goed, potje vitamine D3 – je gezondheid zal blij met je zijn.

Maar goed dit is alweer een side note voor het verhaal dat ik eigenlijk begon… Want hoewel ik preventie nog steeds heel belangrijk vind en ik ook verschillende klanten heb die ik help bij het neerzetten van een gezonde levensstijl, ben ik mij gaan richten op de darmen.

Want man o man, wat is darm gezondheid belangrijk. En wat lopen er veel mensen rond met ‘vage’ buikklachten zoals buikpijn na het eten, opgeblazen bijna zwangere buik, onregelmatige of dun/harde ontlasting. Maar ook een onrustige huid, vermoeidheid, somber gevoel zijn vaak te herleiden naar de darmen.

Dus of we er open voor staan of niet, mijn missie gaat door – buikpijn hoort er niet bij!

Heb je vragen, wil je meer weten of lijkt het je fijn om even te sparren over jouw gezondheid? Dan kan!

Ik bied een gratis mini consult aan waar jij al je vragen kunt stellen en ik mijn kennis en expertise met je deel.

Ontdek meer voor jou

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Snel van je opgeblazen buik af met deze 5 tips

Loop je al jaren rond met een opgeblazen buik en ben je er nu wel eens echt helemaal klaar mee. Met deze 5 tips reken je voorgoed af met je opgeblazen buik.