dieet bij PDS

Welke dieet aanpassingen helpen bij darmklachten

Waarom het belangrijk is je voeding aan te passen binnen het darm herstel traject?

Door bepaalde voeding tijdelijk te elimineren creëer je rust in de darmen.

Bepaalde voedingsmiddelen zoals bijvoorbeeld gluten triggeren van naturen ontstekingen, al deze ontsteking bevorderlijke nutriënten wil je dus vermijden.

Door je spijsvertering rust te geven en ook de triggers weg te laten geef je de darmen de mogelijkheid om tot rust te komen en het zelf herstellend vermogen te activeren.

Daarom vind ik vasten ook een mooie start van het darm herstel traject. Of je nu een 10-daags sportvast programma kiest of er voor kiest om 48h of meer te vasten je zult een enorm verschil merken in je buik.

Zo kan ik verschillende verhalen met je delen, maar een klant is mij heel erg bij gebleven. Zij had enorm last van een opgeblazen buik en ook haar huid speelde vaak op. Ik sprak haar na het 10-daags sportvast programma en met tranen in haar ogen vertelde zij mij dat ze nog nooit zoveel rust in haar buik had ervaren. ‘ Ik wist gewoon niet dat dit gevoel mogelijk was’ zei ze.

Het raakte mij, omdat ik het zelf ook zo herken. Je raakt gewend aan constant die druk op je buik, altijd toch een beetje opgeblazen aan het eind van de dag… En als je dan opeens ervaart dat het ook anders kan realiseer je je pas wat je altijd voor lief hebt genomen.

Hoe zit het met vasten?

Hoe meer ik mij ben gaan verdiepen in de positieve effecten van vasten hoe enthousiaster ik er over wordt. Niet alleen door wat ik lees maar ook wat ik in de praktijk zie gebeuren. Ik zie mensen van intoleranties af komen in slechts 10 dagen. Ik zie een huid helemaal opknappen en ik zie mensen die weer lekker in hun vel zitten. (zie ook sportvasten)

Er is veel onderzoek naar vasten gedaan, en het blijkt meer te zijn dan jezelf ontzien van voedsel. Het heeft een positief effect op je metabolisme, op glucose levels en zou zelfs een anti-veroudering effect hebben.

Wel moet ik hier een kanttekening maken dat we het dan hebben over vasten langer dan 48h, dus intermitted fasting is een ander verhaal.

Heb je al veel verschillende diëten geprobeerd?

Maar even terug komend op het elimineren van voeding, waarschijnlijk heb je al veel gelezen en gehoord over FODMAP dieet, nachtschade, uien, knoflook wel of geen vlees..

En voor veel is wat te zeggen, bij veel mensen zorgt het in het begin ook voor meer rust in de darmen. Je haalt immers de moeilijk verteerbare voedingsstoffen uit het lichaam. Je vermijd de ontsteking triggers en nog veel belangrijker je gaat natuurlijker eten. Zonder toevoegingen, geen kant-en- klaar maar vers bereide maaltijden. Alleen deze strikte diëten zijn nooit voor altijd, dat is simpel niet vol te houden, maar ook niet goed door eenzijdige voeding mis je diversiteit in je darm microben en dat kan weer voor een verminderde spijsvertering zorgen.

In mijn programma krijg je dus duidelijke richtlijnen in wat wel en wat niet te eten en daarnaast begeleid ik je in een periode van vasten. Uiteindelijk gaan we de voeding ook weer opbouwen naar een uitgebreid en divers voedingspatroon zonder klachten. (Lees meer over mijn traject)

Maar wat kun je concreet dan het beste tijdelijk niet eten?

De eerste zes weken beginnen we met rust in de darmen dit in combinatie met een stukje vasten elimineren wij

  • Nachtschade
  • Uien, knoflook en curcuma
  • Geen rund & varken
  • Geen zalm
  • Geen gefermenteerde producten
  • Alle gluten bevattende granen
  • Alcohol, zwarte thee en koffie
  • Geen koe melk, zuivel
  • Geen toegevoegde suikers
  • Soya

Een hele lijst als je het zo hoort, maar gelukkig is de lijst met wat je nog wel kunt eten veel langer.

In min traject help ik je hier natuurlijk persoonlijk mee, uit de praktijk weet ik dat een stukje coaching hier erg belangrijk bij is. In het begin kan het enorm overweldigend aanvoelen, maar vaak na een aantal weken voelt het zo fijn dat je langer door wilt gaan dan zes weken..

Wil je hier even met mij persoonlijk over sparren? Dat kan!
In een gratis mini consult kijk ik naar jouw persoonlijke situatie en leg ik uit wat een aanpassing in het dieet voor jou kan betekenen.

Plan hier direct een gratis mini consult

Ontdek meer voor jou

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Snel van je opgeblazen buik af met deze 5 tips

Loop je al jaren rond met een opgeblazen buik en ben je er nu wel eens echt helemaal klaar mee. Met deze 5 tips reken je voorgoed af met je opgeblazen buik.