3 tips om minder gluten te eten

28 feb 2024 | Leefstijl | 0 comments

Sommige mensen ervaren darmklachten die deels of volledig komen door de inname van gluten. Dit geldt zeker niet voor iedereen, maar een bepaalde groep mensen heeft hier wel last van. Voor deze mensen is het aan te raden om hun inname van gluten te verminderen. Dit zou er namelijk voor kunnen zorgen dat je darmklachten verminderen. Je zal dus minder last hebben van buikpijn, een opgeblazen gevoel en misschien ook wel een verbeterde stoelgang. Mocht jij last hebben van gluten, dan ga ik je in deze blog uitleggen hoe je minder gluten kunt eten.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat het verminderen van ontstekingen door je dieet aan te passen, belangrijker is dan het voeden van je darmflora. Oftewel, het vermijden van allergenen is belangrijker voor gezonde darmen, dan het voeden van je (gezonde/goede) darmbacteriën.

Die allergenen zorgen namelijk voor ontstekingen in je darmen en dat is de grootste boosdoener van je darmflora. Dus het vermijden van allergenen kan je helpen naar gezondere darmen.

En één van deze allergenen zijn dus gluten. De inname van gluten wil je dus zoveel mogelijk vermijden, maar hoe doe je dat?

3 tips om de inname van gluten zoveel mogelijk te vermijden

1. Vervang tarwe door glutenvrije alternatieven

Kies voor glutenvrije granen en meelsoorten zoals bijvoorbeeld boekweit, quinoa, haver (let op dat het gecertificeerd glutenvrij is) of amandelmeel. Ook zijn er veel glutenvrije pasta’s en broden beschikbaar. Door over te gaan op deze glutenvrije alternatieven kun je gemakkelijk je dagelijkse inname van gluten verminderen.

2. Eet meer natuurlijke voedingsmiddelen

Focus op het eten van verse groenten, fruit, mager vlees, vis, zuivelproducten, noten en zaden. Deze voedingsmiddelen zijn van nature glutenvrij en bevatten vaak ook meer voedingsstoffen dan bewerkte voedingsmiddelen met gluten. Erg bewerkt eten én kant-en-klaar maaltijden en snacks, bevatten vaak gluten. Probeer deze dus zoveel mogelijk te vermijden.

3. Lees de voedingsetiketten

Als laatste raad ik aan om de voedingsetiketten te lezen van de producten die je koopt. Je ziet zo precies wat er in het product zit. Vermijd vervolgens producten die tarwe, gerst, rogge of andere gluten ingrediënten bevatten. Houd hierbij ook rekening met eventuele verborgen gluten die in sauzen, dressings, soepen of bouillonblokjes kunnen zitten. Bij al het bewerkte eten zitten vaak meer ingrediënten in dan je vaak denkt. Probeer dus zoveel mogelijk onbewerkte producten te halen en lees bij bewerkte producten het voedingsetiket.

Mocht je graag meer willen weten óf wil je dat we samen kijken naar jouw klachten en eventuele aanpassingen in je dieet, plan dan geheel gratis en vrijblijvend een gesprek met me in.

Wellicht vind je dit ook interessant

0 Comments

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hi! Mijn naam is Koosje

Ik ben Koosje en ik had jarenlang last van chronische vermoeidheid en darmklachten. Ik was doodop en stond ver van mijzelf af.

Categorieën

Freebies

Webinar